Jeg har fått en større forståelse for hvorfor det er viktig med nabospråksforståelse, og jeg er glad for at vi har hatt fokus på det i studiet. I fremtiden vil jeg helt sikkert bruke danske og svenske tekster/filmer/serier osv. i undervisningen.
Jeg har lyst til at kunne præsentere mine fremtidige elever til et nordisk land – på samme måde som vi selv har oplevet – da jeg især har fået brugt mine receptive processer ved at lytte og kommunikere norsk i 3 sammenhængende dage.
Forløbet har medført, at jeg meget bedre kan kommunikere med nordmænd, da jeg ved, hvordan jeg kan tilpasse dansk, så nordmænd kan forstå mig.
Gjennom nabospråksundervisning har eg sett kor mykje interesse og nysgjerrigheit som skapast gjennom kommunikasjon mellom nordmenn og danske. Det er ein utruleg fin måte å lære om både kultur og språk.
Ser på dette som en stor mulighet til å gjøre noe spennende og morsomt for mine fremtidige elever!
Alle studerende – danske som norske – tænkte over et åbent kropssprog og gjorde alt de kunne for at være letforståelige, hvilket skabte et solidt fundament til lettilgængelig kommunikation.
Et fedt ambassadørforløb. Jeg vil meget gerne afsted igen!
Efter denne tur er jeg slet ikke i tvivl om, at undervisning om og i nabosprog giver mening! Undervejs gik det op for mig, at vi, hhv. Norge og Danmark, minder rigtig meget om hinanden – det skal vi da lære af!
Yderligere information,
kontakt Torben Mundbjerg
Yderligere information om
Ambassadørmodellens proces
Information om Nordplus-stipendier,
kontakt Sabine Lam
© Copyright 2019 - 2024 | Nordisk netværk for nabosprogsdidaktik