Ambassadørmodellen2024-09-03T15:04:29+02:00

Ambassadør­modellen

Cirkulation af nabosprogsambassadører

Et centralt element for at styrke nabosprogsundervisningen i læreruddannelserne er større udveksling af studerende og undervisere og samarbejde på tværs af læreruddannelserne i de nordiske lande. I det Nordplus-finansierede netværksprojekt “Nordisk Nabosprogsdidaktik og Nabosprogskommunikation i Læreruddannelserne” har partnerne udviklet en model for cirkulation af ”nabosprogsambassadører” blandt de deltagende læreruddannelser – ambassadørmodellen. En del af modellen består af vejledninger for ambassadørerne, som findes her på siden.

En nabosprogsambassadør består af studerende eller undervisere, som tager på en uges ophold på en læreruddannelse ved en partnerinstitution i et andet nordisk land. Under ambassadørenes besøg forpligter partnerinstitutionen sig til at integrere ambassadøren i undervisningen på læreruddannelsen og at fokusere på nabosprogs- og kulturforståelse i den pågældende uge.

Ambassadøren indgår aktivt i undervisningen og giver de lokale studerende mulighed for at arbejde med nabosprogsforståelse og -kommunikation hjemme. Ambassadøren tager sin erfaring og indsigt i, hvordan man arbejder med nabosprog på en læreruddannelse i et andet nordisk land, med tilbage til sin egen institution og vil kunne dele sin forståelse for centrale nabosprogsdidaktiske muligheder og udfordringer med sine medstuderende.

For de involverede undervisere vil ambassadørforløbene kunne bruges i deres undervisning til videreudvikling af nabosprogsdidaktik og nabosprogsfaglighed, fx lytteforståelsesstrategier, modellering af receptive og produktive arbejdsformer, sprogkomparative analysemetoder, virtuel nabosprogskommunikation og internordisk kulturforståelse.

Processen i et ambassadørforløb

Følgende trin beskriver processen fra første gang de studerende hører om Ambassadørmodellen, til de er hjemme fra et ophold og skal afslutte forløbet, samt hvem der er ansvarlig for hvert punkt og dertilhørende deadlines.

Trin Hvad skal der ske? Hvornår skal det ske? Hvem har ansvarer for at det sker?
1 Studerende hører om muligheden for ophold via undervisere. 15. august til 1. oktober Underviser ved afsenderinstitution
2 Studerende undersøger rammer og muligheder for ophold via hjemmesiden. 15. august til 1. oktober Studerende
3 Studerende har gjort følgende:
– fundet sammen i grupper af 2-3 studerende
– fundet ud af, hvor de vil hen jf. partnerinstitutionslisten
– ønsker til datoer (gerne flere) for ophold
– skrevet om ovenstående tre punkter til underviseren på deres institution
Deadline: 1. oktober Studerende
4 Undervisere på afsender- og modtagerinstitution planlægger dato for ophold. Deadline: 8. oktober Undervisere ved afsender- og modtagerinstitution
5 Kontaktpersonen fra afsenderinstitutionen skriver til LU-international@kp.dk med information om, hvor mange der er interesserede i stipendier på institutionen og destination (modtagerinstitution). Deadline: 9. oktober Undervisere ved afsenderinstitution
6 LU-international laver et overblik over nomineringer fra samtlige institutioner og undersøger, om der er plads til flere end 3 stipendier pr. institution.
LU-international giver tilbagemelding til institutionerne om, hvor mange stipendier, de kan få hver især.
25. oktober LU-international
7 Kontaktpersonen ved afsenderinstitution sender liste over nominerede studerende med navn og email til LU-international@kp.dk. LU-international sender herefter udbetalingsblanketter til de nominerede studerende. Deadline: 1 november Afsenderinstitution
8 Deadline for at de studerende har søgt og indsendt blanket. Senest 6. november Studerende
9 LU-international laver overblik over stipendier udbetalt og eventuelle resterende stipendier. 8. november LU-international
10 Efter endt ophold, indstiller underviser ved afsenderinstitutionen sine studerende til diplom. Løbende Underviser ved afsenderinstitution
11 LU-international underskriver diplom og sender ud til studerende. Løbende LU-international

Nyeste indlæg fra tidligere ambassadørstuderende

Go to Top