Webinar om etablering af udvidet netværk for Nordisk nabosprogsdidaktik og -kommunikation
15.januar 2021 kl. 10-14 (GMT+1)
Kl. 10 – Velkommen og kort præsentation af netværket Nordisk nabosprogsdidaktik og -kommunikation ved initiativtagerne – Lis Madsen, institutchef, Institut for Læreruddannelse, KP, Henrik Rahm, docent i nordiska språk, Språk- och litteraturcentrum, Lunds Universitet og Michael Dal, docent ved Det Undervisningsvidenskabelige Fakultet, Háskóli Íslands.
Kl. 10.20 – Kort præsentation af ambassadørmodellen og erfaringer med digital nabosprogsdidaktik – ved Anna Smedberg Bondesson, docent och biträdande professor i litteraturvetenskap, Högskolan Kristianstad og Torben Muldbjerg, lektor i dansk, Institut for Læreruddannelse, KP.
Kl. 10.40 – Runde 1: Hvem er til stede, hvor kommer vi fra og hvilke interesser indenfor nabosprogsdidaktik har vi? (hver institution forbereder 3-5 minutters præsentation)
Pause 5 min.
Kl. 11.05 – Runde 2: Hvem er til stede, hvor kommer vi fra og hvilke interesser indenfor nabosprogsdidaktik har vi? (hver institution forbereder 3-5 minutters præsentation)
Pause 5 min.
Kl. 12.00 – Stationer i Breakout rooms: (15 min)
Station 1: Institutionelt samarbejde (ledelsesrepræsentanter, moderator Lis Madsen), del 1
Station 2, 3 og 4: Erfaringer med nabosprogsdidaktik i undervisningen
Kl. 12.15-12.45: Pause til frokost 30 min.
Kl. 12.45-13.15: Keynote – Hvad skal dansklæreren vide og kunne om nabosprog(sdidaktik)? ved Eva Theilgaard Brink, adjunkt i dansk, Institut for Læreruddannelse, Københavns Professionshøjskole.
I mit oplæg vil jeg præsentere mine overvejelser og valg vedrørende tilblivelsen af to nye kapitler om, hvordan man underviser i nabosprog: Hvilket indhold skal der være fokus på, og hvilke undervisningsmetoder skal betones? Kapitlerne indgår i en ny større lærebogsantologi til danskfaget på læreruddannelsen: Nielsen, B. & Lieberkind, J. (red.) (2021). Dansk 1.-6. og Dansk 4.-9. Hans Reitzels Forlag.
Kl. 13.15 – Stationer i Breakout rooms: Udvikling af netværk og nabosprogsdidaktik (20 min, inkl. 5 min pause)
Station 1-5: Hvad skal de lærerstuderende som minimum vide om nabosprog i en dansk, svensk, norsk, finsk, islandsk kontekst?
Station 6: Institutionelt samarbejde (ledelsesrepræsentanter, moderator Lis Madsen), del 2
Kl. 13.40-14.00 – Fælles afrunding: Hvad sker der herfra?